چگونه نظرات و پیشنهادات گروهی خاص را در مورد مشکلی خاص استخراج کنیم؟
بسیج اندیشه ها روشی کاملاً نظام مند و جمعی است که با استفاده از طوفان مغزی یا Brain Storming ابتدا مسئله
یابی کرده و سپس برای مسأله مورد نظر راه حل می یابد. این روش با استخراج نظرات و اندیشه ها را از لایه های
پنهان ذهن، راه حل های مناسب و بعضاً جدید و مبتکرانه را برای مسائل پیدا می کند.
روش انجام این تکنیک بسیار ساده است که می تواند در یک یا بیش از یک نشست به شکل گروهی انجام شود و با
بهره گیری از طوفان ذهنی تمامی شاخه ها و اجزای مسئله مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.
ممکن است در ابتدا به نظر برسد که در یک جمع و گروه که در مورد وجود یک مسأله و لزوم حل آن اشتراک نظر دارند،
راه حل ها معدود و محدود باشند. اما در واقع هرشخصی که در گروه مورد پرسش قراردارد، میتواند دلایل و راه حل
هایبسیاری را در مورد آن مساله خاص ارائه دهد. برای استخراج نظرات و عقایدی که بتواند نشانگر حد بالای
توانمندی یک گروه در بررسی یک مسأله، یافتن مشکل در آن مسأله و ارائه ی راه حل متناسب با مشکلات باشد، باید
از روشی نظاممند و هدفدار استفاده کرد.
علت بی تفاوتی سازمانی پرسنل شرکت "م" چیست؟
مقدمه
امروزه توجه به نیروی انسانی به عنوان یکی از منابع تولید تاثیر به سزایی در رشد و بقاء سازمان دارد. به خصوص در سازمانهای دانش محور این مسئه حساسیت دو
چندانی پیدا میکند. از جمله حالات و رفتاری که در اثر کم توجهی و یا بی توجهی مدیران به نیروی انسانی ایجاد می شود ، بی تفاوتی سازمانی است. در این پژوهش
علل تاثیر گذار در بی تفاوتی سازمانی از دید شرکت کنندگان در این جلسه مورد بررسی قرار میگیرد.
روش طوفان فکری (Brain Storming) یک ابزار شناخته شده است که به شما در ایجاد راه حل های خلاقانه برای یک مسأله کمک میکند . روش طوفان فکری به ویژه هنگامی بسیار مفید است که شما بخواهید سنت شکنی کنید و الگوهای تفکر تثبیت شده را تغییر دهید طوری که بتوانید به روشی نو به همه چیز بنگرید .
اگر تیم شما از این روش استفاده کند میتوانید از انواع تجارب اعضای تیم بهره بگیرید و در حل مسأله از آن استفاده نمائید . با این کار ، ایده های بسیاری بدست میآید یعنی شما میتوانید راه حل های بهتری برای مسأله ای که با آن روبرو هستید بدست آورید .
همچنین روش طوفان فکری به شما کمک میکند از اعضای تیم برای راه حلی که در نهایت انتخاب میشود نظر بخواهید (راه حلهایی که آنها خود ارائه داده اند.) دیگر اینکه از آنجا که روش طوفان فکری جالب است به اعضای تیم کمک میکند با یکدیگر متحدد شوند و در محیطی مثبت و پر ثمر مشکلات را حل کنند .
همه ما میدانیم که روزی خواهیم مرد؛ با این وجود، اکثر ما دوست نداریم بپذیریم که مرگ، انتهای چرخه زندگی ماست و حتی اگر این را هم از لحاظ منطقی بپذیریم، عموما در تصمیمگیریها و انتخابهای خود، این واقعیت گریزناپذیر را فراموش میکنیم
عصر بانک؛ چرخه عمر یا Life Cycle یکی از مدلهایی است که به ما، در درک بهتر رویدادها و روندهای اطرافمان کمک میکند.
ایده کلی بسیارساده است. به نظر میرسد هر ایدهای، هر محصولی، هر برندی، هر معادلهای، هر شاخصی، هر ابزاری، هر دیدگاهی، هر نظریهای، هر سازمانی، هر مدیری و خلاصه هر موجودی، به نوعی یک چرخه عمر را طی میکند. چرخهای که از نوزادی و رشد آغاز شده و با بلوغ و افول به پایان میرسد.
حتی شاید همانطور که انسانها را براساس شخصیت یا الگوهای رفتاریشان طبقهبندی میکنند، بتوان محصولات و برندها و شاخصها و ابزارها و نظریهها را هم براساس شکل منحنی چرخه عمر آنها، طبقهبندی و تحلیل کرد.
تکنیک دلفی برای «شناسایی» و «غربال» مهمترین شاخصهای تصمیمگیری قابل استفاده است. بنابراین با وجود اینکه تکنیک دلفی یک روش تصمیمگیری چندمعیاره نیست اما در بسیاری موارد قبل از بکارگیری تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره از این تکنیک برای غربال شاخصها یا رسیدن به یک توافق در زمینه اهمیت شاخصهای تصمیمگیری استفاده میشود.
استفاده از دانش و دیدگاه تخصصی یک مجموعه در تصمیمگیری پیرامون مسائلی که ماهیت کیفی دارند بسیار راهگشا است. تکنیک دلفی یکی از روشهای کسب دانش گروهی است که در تصمیمگیری پیرامون مسائل کیفی نیز کاربرد دارد. در پژوهشهای کیفی که جنبه اکتشافی دارد و شناسایی ماهیت و عناصر بنیادین یک پدیده، محور مطالعه است میتوان از تکنیک دلفی استفاده کرد. تکنیک دلفی فرایندی ساختارمند جهت گردآوری اطلاعات در طی راندهای متوالی و در نهایت اجماع گروهی است. با وجود بیش از نیم قرن کاربرد تکنیک دلفی در مطالعات علمی و آکادمیک هنوز ابهامات زیادی در زمینه این تکنیک وجود دارد. مهمترین مشکل در استفاده از تکنیک دلفی نبود یک چارچوب نظری مشخص در استفاده از این تکنیک است. در این فصل یک چارچوب نظری جامع برای بکارگیری تکنیک دلفی در پژوهشهای کیفی ارائه شده است. در چارچوب نظری ارائه شده به صورت روشن اصول بکارگیری و اجماع در تکنیک دلفی در تحقیقات کیفی بیان شده است.
به دنبال ایده های کسب و کار جدید هستید؟ میخواهید یک کسب و کار راه بیاندازید ولی ایدهی خوبی برای یک استارتآپ ندارید؟ خوب دیگر نگران نباشید. در ادامه بهترین ایده های کسب و کار جدید را با شما در میان میگذارم. مطمئن هستم که این ایدههای کسب و کار جدید ابعاد تازهای به فکرکسب و کاریتان خواهند بخشید.
ترفندهای بازاریابی از زبان افراد حرفه ای بازاریابی می تواند درس های آموزنده های برای کسب و کار شما داشته باشد. در این نوشتار ۱۰ ترفندهایبازاریابی را که حرفه ای های بازاریابی به آن ها عمل می کنند خواهید شناخت.
بازاریابی مثل خون حیاتی در رگهای هر نوبنیادی (استارتآپ) است – و بدون آن، یک شرکت قطعا سقوط خواهد کرد. بنابراین، در این مقاله برای کارآفرینانی که به دنبال افزایش بهرهوری با ترفندهای ساده هستند، راههایی ارائه میدهیم.