وبلاگ شخصی علی شعبانپور (مدیریت کسب و کار)

در این وبلاگ با به روزترین مطالب مدیریتی آشنا خواهید شد

در این وبلاگ با به روزترین مطالب مدیریتی آشنا خواهید شد

وبلاگ شخصی  علی شعبانپور (مدیریت کسب و کار)

انواع استراتژی های بازاریابی نوین به تفصیل و با ارجاع به منابع معتبر در این نوشتار معرفی و تعریف می شوند.

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان
پیوندهای روزانه


تحلیل SWOT چیست؟

با چشمان باز اگر بخواهیم قدم برداریم، حتما باید نگاهی بیندازیم اول به خودمان و وضعیتی که در آن هستیم (ضعف‌ها و قدرت‌هایمان) و سپس فرصت‌ها و تهدیداتی را که رو به رویمان است، بررسی کنیم و این یعنی تحلیل SWOT:

  • Strengths: نقاط قوت
  • Weaknesses: نقاط ضعف
  • Opportunities: فرصت‌ها
  • Threats: تهدید‌ها

این روش برای اولین بار توسط این افراد مطرح شد:

  • Kenneth Andrews
  • Roland Christensen
  • Learned
  • William D. Book

تحلیل SWOT قبل از ورود به هر بازار و به طور کلی هر زمانی که می‌خواهیم بازخورد فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات مان را افزایش دهیم  بسیار ضروری‌ست.

در این روش، همه‌ی اِلِمان‌های داخلی و خارجی شرکت بررسی می‌شود و با کشف نقاط ضعف، قوت، فرصت‌ها و تهدیدها، شرکت شما آمادگی بیشتری در برابر پیش آمدهای آتی بازار خواهد داشت.

چه زمانی از SWOT استفاده کنیم؟

موارد اصلی کاربرد تحلیل SWOT این ۳ مورد می‌باشند:

  • در ابتدای طراحی کمپین‌های بازاریابی
  • اتخاذ سیاست‌های کاری متفاوت در کسب و کارتان
  • کشف موقعیت‌های مناسب برای اعمال تغییرات در شرکت

۲ نکته در تحلیل SWOT

۱) آندرو چارژ، مدیر عامل شرکت Money Crashers در این باره می‌گوید:

اشتباه اکثر مدیران این است که روند چنین تحلیلی را نادیده می‌گیرند و به یک حساب سرانگشتی و ذهنی راضی می‌شوند. اما هر کسب و کاری نیازمند دقیق‌ترین نوع تحلیل SWOT می‌باشد.

۲) «شاون والش» مدیر و مالک شرکت Paradigm Computer Consulting اعتقاد دارد که تحلیل SWOT باید به صورت تیمی صورت  گیرد:

بهتر است که علاوه بر رئیس شرکت و مدیران بازاریابی، دیگر کارمندان شرکت نیز درگیر فرآیند تحلیل SWOT باشند و آن‌ها نیز در شناسایی فرصت‌ها، تهدیدها و نقاط قوت و ضعف شرکت، سهمی داشته باشند. به نوعی تحلیل SWOT کسب و کارتان را به صورت تیمی انجام بدهید.

المان‌های آنالیز SWOT

معمولا برای تحلیل SWOT، جدولی ۴ ستونه و ۴ ردیفه درست می‌کنیم؛ سپس نقاط ضعف و قدرت، و فرصت ها و تهدیدها را در برابر هم (جهت مقایسه) قرار می‌دهیم.

تهدیدها

فرصت‌ها

نقاط ضعف

نقاط قوت

معمولا تهدیدهای خارجی و نقاط ضعف داخلی شرکت را رو به روی هم قرار نمی‌دهیم؛ هرچند ممکن است گاهی نیاز باشد تا آن‌ها را کنار هم داشته باشیم تا مثلا بتوانیم از تمام خطرات جدی شرکت، یک‌جا آگاه شویم و بتوانیم برای آن راهکار بیندیشیم (این موضوع در مورد نقاط قوت و فرصت‌های شرکت نیز صادق است).

وقتی که از همه‌ی ریسک های کسب و کارتان مطلع شدید، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا:

  • نقاط ضعف داخلی کسب و کارم را برطرف کنم؟
  • یا فعلا قید آن بخش از بازار را که تهدیداتی برایم دارد بزنم و بگذارم برای وقتی دیگر که آمادگی مقابله با آن را دارم.

عوامل درونی

دو حرف اول (S و W) که بیانگر نقاط قوت و ضعف هستند، هر دو از عوامل درونی مربوط به کسب و کارتان می‌باشند. عواملی درونی مانند موارد زیر که شما باید ببینید که در هر کدام از آن‌ها چه نقاط ضعف و قوتی دارید:

  • مسائل مالی: مانند بودجه، منبع درآمد، بدهی و…
  • ارتباطات بازاریابی: ویزیتورهای باتجربه، سیستم توزیع کالای قوی، خوش‌نامی و…
  • منابع فیزیکی: مانند موقعیت مکانی شرکت‌تان (همان آدرس دفتر!)، امکانات و تجهیزات شرکت‌تان و…
  • منابع انسانی: کارکنان‌تان، طرفداران برندتان (و البته متنفران از برندتان!) و…
  • مسائل حقوقی: ثبت اختراع، حق مالکیت معنوی (که در ایران عملا کاربردی ندارد!)، ثبت برند و سایر مسائل حقوقی
  • و…

ممکن است نقاط قوت یا ضعفی خارج از دسته‌بندی فوق داشته باشید. این دسته‌بندی صرفا یک نوع راهنما برای بهتر پیدا کردن نقاط قوت و ضعف‌تان است.

عوامل بیرونی

این عوامل، یا به صورت مستقیم یا به صورت غیر مستقیم بر کسب و کار شما تاثیر خواهد گذاشت. حالا ممکن است از دل آن فرصت‌هایی بیرون بیاید، یا از بخت بد، تهدیدهایی را به کسب و کارتان تحمیل کند:

  • وضعیت بازار: مانند محصولات جدید، تکنولوژی جدید یا مثلا تغییر نیازهای مشتری
  • وضعیت اقتصادی: وضع اقتصادی شهر، کشورتان یا جهان
  • بودجه‌رسانی: مثلا وام‌های مختلف یا تخفیف‌های مالیاتی و…
  • ارتباطات: فرصت‌ها و تهدیداتی که در ارتباطات‌تان (مثلا با تامین‌کنندگان، سهام‌داران، شرکای تجاری و…) پیش می‌آید.
  • وضعیت سیاسی: قوانین جدید مجلس، قوانین حمایت از حقوق حیوانات، طرح‌های ریاضت اقتصادی، طرح‌های حمایت از تولید  داخلی و…
  • تقویم: ماه رمضان، زمستان سرد، عید نوروز، گرمای تابستان، ایام امتحانات و…

ماتریس SWOT

زمانی که نقاط قوت و ضعف، و فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی کردید می‌توانید از ماتریس SWOT برای طراحی یک استراتژی مناسب برای فعالیت‌هایتان کمک بگیرید. در این روش، می‌توانید به ۴۴ صورت مختلف استراتژی بچینید:

ماتریس SWOT
ماتریس SWOT
  • استراتژی‌های SO: از نقاط قوت‌تان برای بهره‌برداری از فرصت‌هایتان استفاده کنید.
  • استراتژی‌های WO: استفاده از فرصت‌هایی که می‌تواند در جهت رفع نقاط ضعف‌تان به کار روند.
  • استراتژی‌های WT: یک نوع استراتژی دفاعی‌ست؛ وقتی که به خاطر ضعف‌هایمان ممکن است از تهدیدها آسیب زیادی ببینیم.
  • استراتژی‌های ST: در این استراتژی، با استفاده از نقاط قوت‌تان، تهدیدات‌تان را خنثی می‌کنید.

  نام دانشجو :علی شعبانپور

نام استاد : دکتر اسماعیل سعادت فرد

نام درس : استراتژی بازاریابی

تمرین 1 فصل نهم  SWOT      شرکت گیتی نوین

                                         عوامل داخلی





  
عوامل خارجی

قوتها (S):
1-واحد تحقیق و توسعه فعال و روزآمد
2- نسبتهای  مالی مناسب
3- واحد بازاریابی و فروش قوی
4- استفاده مناسب از فن آوری اطلاعات
5- احساس مسئولیت قوی در کارکنان
6- دارای مشتریان وفادار
7- مدیریت کار آفرین
8- محصول منحصر بفرد

ضعفها(W):
1- نقدینگی پایین بدلیل فروش اعتباری
2- عدم امکان تامین سرمایه مورد نیاز در بلند مدت
3- تاخیر در تحویل نرم افزارهای سفارشی
4- عدم تجربه در کارهای بین المللی
5- عدم توجه به آینده کسب و کار و بازار
6- نظام مدیریت داخلی غیر موثر
7- ضعف نظام جبران خدمت و انگیزشی کارکنان

فرصتها(O):
1- چشم انداز وسیع بازار جهت نیاز به نرم افزار
2- توسعه نقش فناوری اطلاعات در زندگی افراد
3- توسعه زیر ساختهای انفورماتیک کشور
4- نرخ بالای رشد جمعیت در کشورهای خاورمیانه
5- وجود نیروی انسانی متخصص و ارزان قیمت
6- وجود بازار کشورهای همسایه، به ویژه کشورهای فارسی زبان مشتاق به نرم افزارهای ایرانی
7- اعتماد مردم به استفاده از نرم افزار در مقایسه با روشهای سنتی و دفتری
8- هدفمندی یارانه ها، عامل مؤثر در اصلاح هزینه های اضافی و افزایش توان رقابتی شرکتها
9- محدود شدن ورود رقبای خارجی قوی

(SO): استراتژی های تهاجمی
1- توسعه بازار  و صادرات به کشورهای همسایه
2- تولید نرم افزارهای  جدید
3- ایجاد نمایندگی در استانها جهت افزایش کانل های فروش
 

(WO):استراتژیهای  محافضه کارانه
1- افزایش کیفیف جهت اخذ رضایت مشتری
2- کاهش زمان تحویل کالا
3- افزایش کارشناسان متخصص

تهدیدها(T):
1- تأخیر در دستیابی به نقدینگی به دلیل فروش اعتباری
2- نوع نگاه مشتری ایرانی به  نرم افزارهای داخلی
3- وجود باگهای اساسی در نرم افزار ها ی ایرانی
4- تأثیر هدفمندی یارانه ها بر افزایش هزینه های سربار و پرسنلی
5- تأثیرهدفمندی  یارانه ها بر کاهش قدرت خرید مشتریان
6- ناکارآمد بودن نظام اداری انجمن انفورماتیک کشور در حمایت از شرکتهای نرم افزاری

(ST):  استراتژی های  رقابتی
1- افزایش فروش نقدی
2- تولید نرم افزار  ارزان قیمت جهت شرکتهای کوچک
3-افزایش کیفیت نرم افزارها و ایجاد ارزش در ذهن مشتری نسبت به محصول

(WT):  استراتژیهای تدافعی
1- تامین سرمایه بلند مدت از طریق تسهیلات 
2- کاهش تولید نرم افزارهای  گران قیمت

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۰۷
ali shabanpour

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی