وبلاگ شخصی علی شعبانپور (مدیریت کسب و کار)

در این وبلاگ با به روزترین مطالب مدیریتی آشنا خواهید شد

در این وبلاگ با به روزترین مطالب مدیریتی آشنا خواهید شد

وبلاگ شخصی  علی شعبانپور (مدیریت کسب و کار)

انواع استراتژی های بازاریابی نوین به تفصیل و با ارجاع به منابع معتبر در این نوشتار معرفی و تعریف می شوند.

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

مدیریت استراتژیک مایکل پورتر

پنجشنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۳۹ ب.ظ



آشنائی با مایکل پورتر
مایکل پورتر متولد 1947 در آمریکا مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک را از دانشگاه پرینستون و کارشناسی ارشد مدیریت و دکترای اقتصاد کسب و کار را از دانشگاه هاروارد اخذ کرد. درسال ۱۹۸۱ در ۳۴ سالگی به درجه استادی در دانشگاه هاروارد نائل شد. او یکی از چهار استاد دانشگاه با این عنوان در سابقه ۱۰۰ ساله هاروارد بود. پورتر رهبر موسسه راهبرد و رقابت است که با همکاری دانشگاه هاروارد و مدرسه بازرگانی هاروارد تاسیس شده است. او تاکنون ۱۶ کتاب و بیش از ۱۰۰ مقاله منتشر کرده است. اولین کتاب او «راهبرد رقابتی»، درسال ۱۹۸۰ چاپ شد که تاکنون بیش از ۶۰ بار این کتاب به چاپ رسیده و به ۲۰ زبان دنیا ترجمه شده است. کتاب های «مزیت رقابتی» و «مزیت رقابتی ملل» او نیز جزو پرفروش ترین کتاب های مدیریتی بوده است. (مهران همت پور، راهکار مدیریت)

استراتژیهای عمومی مایکل پورتر؛ Generic Strategies 
از دیدگاه پورتر استراتژی ها این امکان را به سازمان می دهند که از سه مبنای متفاوت از مزیت های رقابتی بهره گیرد. آن ها عبارتند از : رهبری هزینه، استراتژی تمایز و استراتژی تمرکز. این سه مبنا استراتژی‌های ژنریک یا عمومی نام دارند. در استراتژی رهبری هزینه شرکت اقدام به تولید و عرضه محصولات  استاندارد می کند که بهای تمام شده هر واحد برای مشتری (کسی که نسبت به قیمت حساسیت دارد) کاهش می یابد. منظور از استراتژی تمایز این است که محصولات یا خدماتی  ارائه شوند که در صنعت مورد نظر به عنوان محصول یا خدمتی منحصر بفرد تلقی گردند و به مشتریانی عرضه شوند که به قیمت حساسیت چندانی نشان نمی‌دهند. مراد از استراتژی تمرکز توجه بر محصولات و خدمات خاص این است که نیازهای گروه های کوچکی از مصرف کنندگان تأمین شود. مطالعه متن کامل ...


پنج نیروی رقابتی پورتر؛ Competitive forces
به جز استراتژهای عمومی پورتر، مدل پنج نیروی رقابتی که توسط وی مرح شده یکی از مباحث بنیادین و کاربردی مدیریت استراتژیک است. نیروهای رقابتی پورتر به پنج نیروی رقابتی یاCompetitive forces شناخته می‌شوند. با استفاده از این پنج نیروی رقابتی می توان به تحلیل وضعیت صنعت پرداخت  و میزان جذابیت یک صنعت را تحلیل نمود. این پنج نیرو عبارتند از: وضعیت رقابت بین رقبای فعلی، خطر ورود رقبای بالقوه (تهدید تازه واردان)، قدرت چانه زنی عرضه کنندگان، قدرت چانه زنی خریداران و تهدید ورود محصولات جایگزین. مطالعه متن کامل ...


مدل الماس پورتر و مزیت رقابتی

مایکل پورتر در سال 1990 کتاب «مزیت رقابتی ملت‌ها» را ارائه کرد که در آن مدل الماس‌ یا DIAMOND MODEL در رقابت‌پذیری معرفی شده است. پورتر، مدل الماس را با مطالعه عملکرد رقابتی ده کشور توسعه یافته ارائه کرد. این مدل مبتنی بر چهار عامل است. به اعتقاد «پورتر»، این فاکتورهای چهارگانه به صورت متقابل بر یکدیگر تاثیر دارند و تغییرات در هر کدام از آنها می‌تواند بر شرایط بقیه فاکتورها مؤثر باشد. علاوه بر آن، دو عامل بیرونی دولت و اتفاقات پیش‌بینی نشده نیز بر عوامل چهارگانه تأثیر غیر مستقیم دارند و از طریق تاثیر بر آنها می‌توانند در رقابت‌پذیری نیز تاثیر گذار باشند. مطالعه متن کامل ...


خلاصه کتاب های پورتر

کتاب استراتژی رقابتی: تکنیک‌های تحلیل صنعت و رقبا نوشته مایکل پورتر توسط خانم اعظم جلیلی خلاصه شده است. خلاصه کتاب استراتژی رقابتی پورتر در 121 صفحه تدوین شده است که پژوهشگران و دانشجویان علاقه‌مند به رایگان می‌توانند آن را دانلود نمایند. همچنین اسلایدهای فارسی کتاب رقابت استراتژیک پورتر نیز تهیه شده است و از طریق پایگاه پارس مدیر در اختیار کاربران قرار گرفته است. مفاهیم اصلی و اساسی رقابت‌پذیری معرفی شده و همچنین مدل الماس‌گون پورتر که یکی از مهمترین نظریه‌های ارائه شده در زمینة رقابت‌پذیری است. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۰۴
ali shabanpour

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی